Friday, July 2, 2010

~Bulan Syaaban~

assalamualaikum..

'Ain,baju raya mak dah tempahkan..nasib baik sempat.Tempat lain dah tak ambil tempahan raya dah.Cepat betulkan.'
Wah,terkejut betul saya bila mak cakap macam tu.Tak sangka dah nak raya kan.Haha.Sebelum syawal menjelang,Ramadhan akan muncul dulu kan.Jadi,bagi yang ada tinggal2 puasa tu,sama ada yang sengaja ataupun tak,cepat2 la ganti ye.Tak lama dah ni.Lagipun berpuasa di bulan syaaban ni banyak kelebihan nya.Jom,kita tengok..



>>>> info daripada www.al-azim.com.


--- Erti Syaaban ialah berpecah-pecah atau berpuak-puak. Masyarakat Quraiysh pada waktu itu terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir.

---- Dan apabila Rasulullah SAW datang, beliau mengekalkan nama itu sehinggalah sekarang. Rasulullah SAW telah menyebut tentang pelbagai kelebihan bulan Syaaban dalam hadis-hadisnya. Diantara hadis yang paling masyhur ialah; Rasulullah SAW bertanya kepada sahabat-sahabatnya,

--- “Tahukah kamu sekelian mengapa dinamakan dengan bulan Syaaban?” Para sahabat menjawab, “Allah dan RasulNya lebih mengetahui” Sabda Rasulullah SAW, “Kerana dalam bulan itu berkembanglah kebaikan yang banyak sekali.” (Dipetik dari kitab Raudatul Ulama).


bulan Syaaban :


Bulan Syaaban merupakan bulan kedua selepas Rejab yang penuh dengan keberkatan. Sebahagian ahli hikmah menyatakan bahawa sesungguhnya bulan Rejab adalah kesempatan untuk meminta ampun dari segala dosa, pada bulan Syaaban adalah kesempatan untuk memperbaiki diri dari segala macam cela dan pada bulan Ramadhan adalah masa untuk menerangkan hati dan jiwa.

Di antara amalan-amalan yang digalakkan pada bulan Syaaban adalah:

* Memperbanyakkan puasa sunat Sebagaimana yang telah dijelaskan terdahulu bahawa Rasulullah SAW. lebih gemar untuk berpuasa sunat dalam bulan Syaaban berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Justeru itu adalah patut bagi kita selaku umat Baginda mencontohinya dalam memperbanyakkan puasa sunat bagi menyemarak dan mengagungkan bulan Syaaban ini.

Di dalam kitab Durratun Nasihin ada menyebut sebuah hadis yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang maksudnya: "Barangsiapa berpuasa tiga hari pada permulaan Syaaban dan tiga hari pada pertengahan Syaaban dan tiga hari pada akhir Syaaban, maka Allah Taala mencatat untuknya pahala seperti pahala tujuh puluh nabi dan seperti orang-orang yang beribadat kepada Allah Taala selama tujuh puluh tahun dan apabila dia mati pada tahun itu maka dia seperti orang yang mati syahid."

* Memperbanyak doa, zikir dan berselawat kepada Rasulullah S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W.: "Barangsiapa yang mengagungkan bulan Syaaban, bertaqwa kepada Allah, taat kepada-Nya serta menahan diri dari perbuatan maksiat, maka Allah Taala mengampuni semua dosanya dan menyelamatkannya di dalam tahun itu dari segala macam bencana dan penyakit." (Dipetik dari kitab Zubdatul Wa'izhin)

* Bertaubat Diriwayatkan dari Umamah Al Bahili Radiallahuanhu, dia berkata: Rasulullah S.A.W. bersabda yang maksudnya: "Manakala masuk bulan Syaaban, sukacitalah dirimu dan perbaiki niatmu."


>>>jadi,bukan susah nak dapat pahala kan.Perkongsian ini adalah untuk rakan2 saya dan untuk diri saya sendiri terutamanya,semoga kita beroleh manafaat daripada perkongsian ini dan dapat sama2 memperbaiki diri agar kita dapat bertemu kelak di syurga firdausi.AMIN...


oh,lupa pulak,jangan lupa pasal NIFSU SYAABAN ye,dimana buku catatan kita selama setahun akan dihantar dan digantikan dengan buku yang baru.Solat sunat nifsu syaaban selepas maghrib dan perbanyakkan Yassin dan doa pada malam ke 15 syaaban. =D

ps: kalau nak share lg,silakan la.

>>>salam.

3 comments:

ummu aiman on July 8, 2010 at 4:37 PM said...

like!

ummu aiman on July 8, 2010 at 4:37 PM said...

like..^_^

~cikgu ain~ on July 13, 2010 at 8:55 PM said...

syukran yong.
=)

Related Posts with Thumbnails
 

< a walk of life > Copyright © 2010 Designed by Alieff. Wanna get one? CLICK HERE!